Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kdo jsme?

Jsme rodinná školka a někdy si říkáme „Lesní školka“, protože les je naším sousedem a zároveň ulice, kde „bydlíme“, nese název Lesní. Byla by škoda nevyužít výhod blízkosti přírody, takže se k ní, při plnění našich cílů, často obracíme. Pokud se k nám vydáte, najdete nás na okraji městečka Horní Bříza, v okrese Plzeň-sever. K podrobnějšímu prozkoumání můžete využít mapku na našich webových stránkách www.2mshornibriza.cz.

SLUNÍČKA, BERUŠKY a KUŘÁTKA jsou naše věkově smíšené třídy. Umožňují nám rozvíjet kamarádské vztahy mezi vrstevníky (sobě rovnými věkem), ale zároveň pomáhat mladším kamarádům a také respektovat ty starší. Ne všechny děti mají sourozence, těžko by někde jinde poznaly podobné vazby. Tímto uspořádáním kolektivu se přibližujeme rodinnému soužití. Práce v něm je pro nás pedagogy velmi náročná, nesmíme totiž podceňovat starší a přeceňovat mladší. Požadavky kladené na děti musí být přiměřené. Vážíme si dobrých vztahů mezi námi – dospěláky. Dávají nám všem to nejcennější – pohodu, zázemí a klidnou spolupráci. Ostatně tak nějak by přece měla vypadat dobrá rodina.

Naším „domovem“ je jednopatrová budova školky. Každá třída působí jinak, ale jedno mají společné. Jsou vybavené moderním nábytkem přizpůsobeným potřebám dětí. Krásně vypadá a je praktický. Vedeme děti k samostatnosti, chceme, aby měly možnost vlastní volby, samy se rozhodly třeba pro hračku a samy si jí podaly. To vše totiž podporuje rozvoj jejich osobnosti.

Herní koutky - kuchyňka, kadeřnictví, knihovna, konstruktivní (stavebnice), pracovní a výtvarné činnosti - průběžně obměňujeme. Musí být stále funkční a podnětné. Stejným způsobem přistupujeme také k výběru knih, hraček a didaktických pomůcek. Sledujeme současné trendy a daří se nám pořizovat nejnovější a nejúčelnější z nich. Vždy volíme právě ty, které pomáhají všestrannému rozvoji -  paměť, pozornost, logické myšlení, prostorová a časová orientace, zrakové a sluchové vnímání, ústní vyjadřování, tvořivost, jemná motorika.

Rádi a často zpíváme, používáme rytmické nástroje (dřívka, drhla, rumbakoule, tamburíny, bubínky, xylofon, zvonky, činely, triangly). Paní učitelky využívají tři klavíry, varhany, flétnu a kytary. Při veškerých veřejných vystoupeních se sami hudebně doprovázíme.

Vidíme, že děti jsou čím dál méně pohyblivé a obratné. O to více využíváme naše tělovýchovné nářadí a náčiní: houpačky, balanční podložky, odrážedla, koloběžky, průlezky různého typu, trampolíny, dětské posilovací stroje, švédské bedny, žíněnky, rovnovážné trychtýře, skákací hrad a ještě spoustu dalších.

Neobejdeme se ani bez elektroniky, máme LED TV, DVD, radiomagnetofony, fotoaparáty a videokameru. Byla by škoda alespoň touto formou občas nezachytit náš školkový život, který můžete sledovat v internetové fotogalerii. Je zabezpečena interním heslem proti nežádoucímu vstupu.

Celá školka je obklopena velkou zahradou. Díky našemu zřizovateli - město Horní Bříza, získala nedávno zcela novou podobu. Nemůžeme uvěřit, že se nám rozsáhlou rekonstrukcí opravdu splnil letitý sen.

Díky uměle vytvořenému terénu máme nejen tunel, ale i kopec na běhání, sáňkování, sjíždění na odrážedlech a další legrácky.

Komplex průlezek, nazvaný Šestiúhelník, nás stále udivuje svými možnostmi: provazová pavoučí síť a žebřík na lezení, hrazda k ručkování v závěsu, pohyblivá kladina na chůzi po nestabilní ploše, horolezecká ministěna pro lezení s přitahováním rukama, šplh po laně.

Sestava Tři věže umožňuje dětem dívat se na svět alespoň chvilku z výšky. Je nutné dodat si odvahu a zvládnout vylézt na některou z nich. Pak už začíná dobrodružství, třeba na zavěšené lávce nebo provazové cestě. Ta nás dovede na poslední věž se skluzavkou. Naše děti tady mají ideální možnost vyzkoušet si pohyby, které jinde neuplatní – lezení, seskoky s dopadem do měkkého podloží, šplhání, pevné držení rukama, nacházení rovnováhy na pohyblivých plochách. Tím vším se děti učí spoléhat samy na sebe, ale také dodržovat pevná pravidla, která jsou z důvodu jejich bezpečnosti nezbytná.

Čtyři velká proutěná tee-pee umožní klukům proměnit se v indiány, ale ani holčičky zde nemají zakázaný vstup. Děti si rády hrají také v maringotce na kolečkách, kterou snadno převezeme do jiného koutku zahrady. Chvilku slouží jako domov pro panenky a jejich maminky, jindy zase jako knihovnička, kde je klid a čas na prohlížení hezkých knížek. Pevné místo tu mají dva dřevěné domečky a už si můžeme hrát na rodiny, na sousedy. To už záleží na fantazii dětí a o to vlastně jde.

U ohniště se scházíme hlavně při společných akcích s rodiči, ale i při obyčejných setkáních nás všech ve školce - podzimní pečení buřtíků, jarní otevírání zahrady, vítání měsíce května Májkou.

Proutky labyrintu zatím rostou, ale věříme, že už brzy v něm budeme hledat cestičku ven. Není totiž nad to, umět se správně orientovat.

Na kládové houpačce se musí každý dobře držet, jinak se skutálí na zem. Ani pružinové houpačky nezůstávají prázdné a na pejska a kočičku se stojí fronty. Opičí dráha nás donutí odhadnout délku kroku, abychom se bezpečně dostali na další stupínek. Úkol není tak těžký, přidržujeme se totiž rukama. Oporou jsou nám kůly, které jsou součástí jednotlivých nášlapů (pevné chůdy).

Dvě veliké tabule dávají prostor malířům a třeba i těm méně smělým, kterým dělá kreslení na papír problém. Koumáci mohou zjišťovat vlastnosti přírodnin na hmatové stezce. Květinový záhon s okrasnými rostlinami potěší oči a nosánky nasají vůni zeleného koření z bylinkového záhonu. Známe třeba šalvěj, meduňku, levanduli, mátu. Společnými silami se snažíme také o rostlinky starat, seznamujeme se s tím, co potřebují pro svůj růst. Už také víme, co patří do kompostu.  Je zajímavé stát se na chvíli zahradníky.

Využíváme dvě velká pískoviště, opatřená plachtami, aby se do nich nedostalo nic, co tam nepatří. Bez písku se hry neobejdou. Celé generace si s ním hrají a děti se k němu vždy vrací pro jeho „magické“ vlastnosti. Co jiného se dá sypat, tvarovat, hloubit, převážet, nabírat. Při tom všem se přirozeně rozvíjí dětská fantazie, zručnost, tvořivost. Všechno praktické, co člověk potřebuje v životě.

Celá zahrada je členěna živými ploty, které rozdělují velkou plochu na menší koutky. Hrajeme si ve stínu vzrostlých borovic, ale jsou tu i menší mladé stromečky.  Máme radost, že do potřebné výšky vyrostl smrček před školkou. Už pár let nemusíme shánět vánoční stromek, máme totiž vlastní. V jeho blízkosti můžete najít dokonce rybníček Brčálník. Je naší chloubou, vytvořili jsme si ho sami a jeho okolí nám pomohli vylepšit rodiče dětí. Nanosili veliké okrasné kameny a různé druhy rostlinek, o které se snažíme průběžně starat. Kdo si chce u nás odpočinout, nebo vše sledovat zpovzdálí, může využít lavičky.

Takhle nějak to vypadá v naší školce, abyste měli představu, než se k nám vydáte.